tisdag 22 februari 2011

Virkade disktrasor i PYSSELSTAFETTEN

Idag är det min tur i pysselstafetten som Stina på Sagolikt Pyssel startat. Igår var vi hos Pyssligheter och lärde oss göra egna vetevärmare Jag tänkte visa hur man enkelt kan göra egna disktrasor/tvättlappar. Det är ju så mycket trevligare att få disktrasor som lyser upp i köket och dessutom matchar övrig inredning :o)) Disktrasorna kan man ju även använda som tvättlappar både till barn och vuxna. Jag virkar i Mark & Kattens ekologiska bomullsgarn. Det finns så otroligt mycket fina färger, både starka och milda. Jag använder virknål nr 5 så att jag får en luftig disktrasa. Jag börjar med att göra 40 luftmaskor, här finns en virkbeskrivning, vänder arbetet och börjar göra fastamaskor med nedtag i den andra maskan från nålen. När varvet är slut är det viktigt att göra en luftmaska innan man börjar på varv 2, annars får man en trekantig disktrasa :o)). På varv 2 gör jag stolpar. Så varannat varv gör jag fasta maskor och vartannat stolpar. På så sätt fortsätter jag tills min trasa fått den storlek som jag vill ha. Sedan fäster jag alla trådar och virkar en kant med fasta maskor runt om. Så här ser trasorna ut när de är färdiga. Både enfärgade och randiga. Man kan ju förändra mönstret och tex virka två varv med fasta maskor och sedan ett varv med stolpar. Det gör man ju precis som man vill!
Imorgon är det Popetotroras tur i Pysselstafetten.

3 kommentarer:

Karina sa...

Jättefina färgglada disktrasor!
Din katter verkar jättemysiga... visst är det härligt med kissar!:)

Stina Glaas sa...

Jag har funderat i evigheter på att göra egna tvättlappar, men det blir liksom aldrig av. Vad bra att du länkade till virkbeskrivningen. :-)

Tack för ditt bidrag till Pysselstafetten! :-)

eddy sa...

hej superfina trasor. har själv stickat ett par trasor men jag tycke att de blev för fina för att torkas slabb med =) haha, så de ligegr oanvända här hemma.
tack för inspirationen=) kram på dig