onsdag 13 april 2011

Tycka synd om bullar :o))

Första året jag och Palle bodde ihop gjorde jag dessa Tycka synd om bullar till honom :o)) Det är släta kardemummabullar med russin i. Jag gjorde dom när han var sjuk därav vårt namn på dom :o)) Jag gör dom dock alltid med kanel för jag har aldrig kardemumma hemma. Receptet är busenkelt: 5 dl mjölk, 1 dl strösocker, 1 krm salt, 1½ tsk kardemumma, 50 g jäst, 75 g smör, 2 dl russin, 13 dl vetemjöl. Smält smör och häll i mjölken. Värm till 37 grader. Häll över i en bunke. Tullsätt jäst, socker, salt, russin och kardemumma. Tillsätt mjölet i omgångar. Jäs 35 min. Knåda degen på bakbordet och rulla sedan bullar och lägg på bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare 30 min. Sedan gräddas de i 8 minuter i 250 grader. Sedan är det bara att njuta ♥ Jag gjorde bara en halv sats med bullar så det blev ju ett halvt paket med jäst över. Då blev det detta bröd från boken "Nybakat, Hembakat" den ingår i en serie som heter KYRKKAFFE. Det är recept som folk har lämnat in. Jag köper mina olika böcker på Kyrkans värdsbutik och ger då ca 40-50 kr per bok. Jag har även om soppor och kakor. Jag har sett böckerna för ca 150 kr i bokklubbar så kolla om ni har en värdsbutik i din stad!
Även detta recept var enkelt: 25 g jäst, 2 dl vatten, 2 msk olivolja, 1 tsk salt, 5½ dl vetemjöl. Smula jästen i en degbunke. Värm vattnet till 37 grader. Blanda i olja, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig och jäs i ca 30 min. Ta sedan upp degen på bakbordet och knåda den väl. Lägg på plåt och forma till ett runt bröd. Jäs ytterligare 30 min. Grädda sedan i 225 grader i ca 20 min.



Det blev även 3 kattsäckar gjorda idag. Så nu tycker jag att jag förtjänar en stund i soffan!!

1 kommentar:

Om oss sa...

Det är jättesynd om mig Henrietta!!! kram