torsdag 6 augusti 2015

Ölandstripp

Vi har som tradition att göra en dagsutflykt på sommaren till Öland. För mig är det fortfarande helt ofattbart att jag bara bor 10 mil från Öland!!
Vi startar alltid med en god fika på första rastplatsen som vi kommer till ;) för inget är väl så gott som att äta färska frallor ute i solen!
Nästa stopp blev Ullcentrum där jag köpte en helt ljuvlig härva med Baby Alpacka ♡♡ det ska nog bli en sjal, jag kommer inte frysa i vinter i alla fall ;)
På våra utflykter brukar vi inte planera så mycket utan stanna där det ser spännande ut. Så nästa stopp blev Byarum där det fanns en järnåldersby. Vi åt även där och det var så gott!!! Lufsa med stekt fläsk. Jag fick fråga Palle vad det var, tjock rålopa fick jag till svar!  Hm på mitt språk betyder det typ raggmunk  men guda gott var det!
Sedan bar det av mot norr där vi tog en kort promenad längs med vattnet i Trollskogen. Det var för varmt för några längre vandringar.
Allra längst ut finns fyren Långe Erik byggd 1845. Det var så otroligt vackert! Och varmt!
Sedan var vi så nöjda så vi körde hem via Medie Markt i Kalmar så att Palle fick köpa sig nya hörlurar. Så nu kan han spela utan att störa mig 

1 kommentar:

Siv sa...

Vilka härliga utflykter du har har varit på!! Tack för att du delar med dig.