fredag 8 april 2016

Att vara nöjd!

Att vara nöjd med det vi har tror jag kan vara något av det viktigaste för att vi ska vara lyckliga.
Om vi hela tiden tänker varför har inte jag? Så tror jag vi glömmer och inte uppskattar det vi har.
Jag har i hela mitt liv haft en halvtaskig ekonomi, både pga studier, arbetslöshet och för att jag nog är ganska oekonomisk ;) lite självkritisk måste man ju vara!
Sedan så lyckas jag alltid bli arbetslös när vår ekonomi börjar komma ikapp. Eller så går några tänder sönder ;)

Men jag är lycklig! Jag har en man som älskar mig. Jag har en hyfsat bra hälsa. Jag har fina vänner. Jag har tak över huvudet och mat på bordet. Och vi kan hitta på roliga saker då och då. Men vi brukar nyttja de lokala eventen!

Jag brukar inte drömma om att åka till tex Italien för det är inte genomförbart. Utan jag drömmer om en dagstur till Malmö för det är något vi kan göra. Och skulle det inte bli av för att vi inte har råd ja då planerar jag om och gör en det till en superdag hemma istället.
För den viktigaste ingrediensen är ju med oavsett och det är ju Palle! För är han inte med kan jag ju lika gärna vara hemma!

Det gäller att göra sitt liv till ett äventyr oavsett ekonomi! För hur mysigt är det inte att sitta med sitt kaffe och titta ut över havet! Det kan göra den gråaste dag till en solskensdag!

Nu tänker du kanske att det är lätt för mig att tänka så här då vi är 2.
Jag träffade Palle när jag var 30 och då hade jag bott själv i 12 år. Jag hade samma tänk då. Varje sommar köpte jag månadskort till spprvagnen och ett säsongskort till nakenbadet på Saltholmen, då kunde jag åka var jag ville och bada så mycket jag orkade.

Så det gäller att tänka positivt och se det som bjuds hemma. För visst är det väl roligare att njuta av livet än att låta dagarna rinna iväg i bitterhet.

Puss & Kram

Inga kommentarer: